Krachtige ONTSTEKINGSREMMERS.

Chronische ontstekingen zijn gelinkt aan welvaartsziekten, overgewicht en depressie. En dat wil natuurlijk niemand. Onderstaande ONTSTEKINGSREMMENDE VOEDING is effectief bij zowel acute - als chronische ontstekingen. Zet ze daarom direct op je boodschappenlijst!

KURKUMA

De kurkuma wortel (curcuma longa) heeft zoveel gezondheidsvoordelen dat je het bijna als medicijn zou kunnen zien. De belangrijkste eigenschap van de kurkumawortel is dat het sterk ontstekingsremmend is. Uit onderzoek is gebleken dat de werkzame stof curcumine een remmend effect heeft. De gele kleurstoffen zijn namelijk antioxidatief en giftig voor tumorcellen.

Tip: Belangrijk om te weten is dat curcumine slecht opneembaar is. Gelukkig is ontdekt dat in combinatie met zwarte peper de opname tot wel 20 maal kan verbeteren. Daarnaast is curcumine vetoplosbaar dus het is ook aan te raden om het samen met vet te eten. Denk aan olijfolie of kokosvet. Dus ideaal in je curry.

GEMBER

Gember staat al eeuwen bekend als een ontstekingsremmer. Gember bevat veel fytonutriënten waaronder gingerol en shoagol, die ontstekingsremmend werken bij zowel acute als chronische ontstekingen. Uit onderzoek blijkt dat gember de ontstekingsmarker CRP verlaagt.

GLUTENVRIJE GRANEN
Gluten zijn eiwitten die plakken. Daar danken ze de naam ook aan. Het Engelse woord ‘glue’ is lijm naar het NL vertaald. Die plak-eiwitten kunnen ontstekingen geven in de darmen. Glutenvrije granen doen dat niet. Voorbeelden zijn rijst, quinoa, haver, teff, boekweit.

MEDITERRANE EN PROVENÇAALSE KRUIDEN

Kruiden zijn natuurlijke ontstekingsremmers vanwege hun hoge antioxidant werking. Kruiden zijn nog sterkere antioxidanten dan groente en fruit. Kruiden bevatten ook krachtige stoffen die ontstekingen, pijn, zwellingen en ochtendstijfheid daadwerkelijk afremmen. De belangrijkste kruiden hiervoor zijn naast gember en kurkuma (geelwortel), rozemarijn, kamille, kruidnagel, kaneel en koriander.

AVOCADO

Avocado’s bevatten carotenoïden en tocoferolen. Dit zijn krachtige antioxidanten die ontstekingsremmend. En uit onderzoek blijkt zelfs dat het toevoegen van avocado aan een hamburger de ontstekingsrespons na de maaltijd helpt verminderen! Avocado’s zitten bovendien vol met gezonde vetten, eiwitten en vezels en mineralen zoals kalium en magnesium.

OLIJFOLIE

Olijfolie is een hele gezonde olie die vol zit met ontstekingsremmende stoffen. Eén daarvan, de anti-oxidant oleocanthol, heeft vergelijkbare effecten als de ontstekingsremmende pijnstiller ibuprofen. Belangrijk is daarbij wel dat je de goede kwaliteit olie gebruikt, zo puur mogelijk, extra virgine.

VETTE VIS (OMEGA-3 VETZUREN)

De dierlijke omega-3 vetzuren EPA en DHA hebben een ontstekingsremmende werking (Simoupoulos, 2002). Omega-3 vetzuren onderdrukken de aanmaak van ontstekingsbevorderende substanties uit arachidonzuur. Arachidonzuur is één van de belangrijkste stoffen die ontstekingen, zwellingen stijfheid en pijn kan geven en komt ook veel voor in vlees.

Omega-3 vetzuren zijn daarnaast ook erg belangrijk voor het immuunsysteem. Met name het visvetzuur EPA. De beste bronnen van EPA en DHA zijn vette vis, Maar ivm ons ecosysteem kan je het beste kiezen voor supplementen op basis van algen, die ook EPA en DHA bevatten.

SUIKERVRIJ (geen toegevoegde suikers)
Toegevoegde suikers zijn direct gelinkt aan ontstekingen. Steeds meer artsen en therapeuten zijn het er over eens dat suiker in het rijtje van nicotine en alcohol thuis hoort. Het is verslavend en slecht voor de gezondheid. Stop daarom met eten van producten waar suiker in zit.
Tip: meer dan 5gr per 100gr (zie etiket) is een NO GO.

UIEN & KNOFLOOK

Knoflook en uien zijn ook uitstekende ontstekingsremmers. De ontstekingsremmende werking heeft knoflook o.a. te danken aan de zwavelbevattende stof allicine. Allicine zorgt ook voor de specifieke geur en smaak van knoflook.

BOSFRUIT

De stoffen die (bos)vruchten en bessen hun rode, blauwe en paarse kleur geven, zijn anthocyanen. Dit zijn ook weer antioxidanten (flavonoïden) die een belangrijke ontstekingsremmende werking in ons lichaam hebben en de kans op chronische ziektes verkleinen. Uit onderzoek is gebleken dat mannen die 6 weken lang dagelijks blauwe bessen aten meer natural killer (NK) cellen aanmaakten dan mannen die geen blauwe bessen aten. NK cellen helpen je immuunsysteem om goed te functioneren en ontstekingen te remmen.

GROENE THEE

Groene thee is één van de gezondste drankjes die je kunt drinken. Veel van de gezondheidsvoordelen van groene thee hebben te maken met de grote hoeveelheid antioxidanten die er in zitten.

PURE CHOCOLADE (OH YES!)

Pure chocola is één van de voedingsmiddelen die de meeste (daar zijn ze weer…) antioxidanten bevat. Deze zogenaamde flavonolen hebben een sterke ontstekingsremmende werking en houden daarnaast ook je aderen gezond. Voor een goed effect moet je wel chocola hebben met minstens 76 % cacao, en het liefst rauwe chocola zodat de werking van alle gezonde stoffen behouden is.

3.826 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts